Arbetsområde: Lek
Leken spelar en central roll i barns utveckling och bör naturligtvis genomsyra all undervisning i dessa åldrar. Däremot låter jag leken även forma ett eget arbetsområde. Anledningen till detta är för att visa eleverna vilka delar av det centrala innehållet vi arbetar med just nu. De delar ur det centrala innehållet vi arbetar med under arbetsområdet är:
- Grovmotoriska grundformer, till exempel springa, hoppa och klättra. Deras sammansatta former i redskapsövningar, lekar, danser och rörelser till musik, såväl inomhus som utomhus. (Årskurs 1-3)
Enkla lekar och danser och deras regler. (Årskurs 1-3)
Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av lek, hälsa, natur- och utevistelser. (Årskurs 1-3)
Lekar och rörelse i natur- och utemiljö (Årskurs 1-3)
Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser. (Årskurs 1-3)
Olika lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik. (Årskurs 4-6)
Takt och rytm i lekar, danser och rörelser till musik. (Årskurs 4-6)
Lekar och andra fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. (Årskurs 4-6)
Säkerhet och hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser. (Årskurs 4-6)